Waarom bloggen? 7 redenen om ermee te beginnen
Waarom bloggen? Wij krijgen die vraag zeker wekelijks. Veelal van klanten voor wie we de website gaan optimaliseren voor de SEO en de conversie. Een onderdeel van die optimalisatie is eigenlijk altijd: start met bloggen. Want bloggen geeft zoveel voordelen.
Leren bloggen door vallen en weer opstaan
Wij schrijven zelf ook met regelmaat blogs. Toen we ermee startten was dat echt wel wennen. We wisten niet waarover we moesten schrijven en hetgeen dat we schreven was echt niet goed genoeg.
Maar hee, het was een begin. En een wijs gezegde zegt niet voor niets “al doende leert men”. En daarom hebben we nu een blog waarin we wel waardevolle kennis delen. Gewoon door het te doen. En vooral ook door vol te houden.
De 7 redenen om te gaan starten met bloggen
Verderop in dit artikel vind je ideeën waarover je kan bloggen en de beste tips wanneer je gaat starten met bloggen. Maar eerst geef ik je hier 7 goede redenen om ook te gaan starten met bloggen.
1. Je wordt beter vindbaar
Niet voor niets is bloggen een onderdeel van de SEO optimalisatie: bloggen maakt je zichtbaarder op het internet. Ieder blog weer kan je inzetten op een nieuwe zoekterm en bijbehorende synoniemen en verwante termen. Zo kan je blog dus maar mooi een nieuwe ingang naar je website worden waar je lezer misschien wel veel meer gaat doen dan alleen dat ene blog lezen. En in dat supergoeie blog kan je je lezer weer een richting op sturen, zodat je lezer een klant wordt.
En waardevolle blogs werken door naar de rest van je website. Door een waardevol blog te schrijven, die ook nog eens goed vindbaar is, genereer je niet alleen bezoekers, maar ook meer dwell-time: de tijd die bezoekers spenderen op je website. Hoe langer een bezoeker blijft lezen, hoe waardevoller Google denkt dat jouw website is (waar Google natuurlijk ook helemaal gelijk in heeft).
Door artikelen die dus goed gevonden worden en goed gelezen worden verhoog je ook de waarde van de rest van je website. Daardoor wordt de kans vergroot dat andere pagina’s ook hoger in Google weer gegeven gaan worden.
2. Je verrijkt je eigen kennis
Om waardevolle artikelen te kunnen schrijven zul je je moeten verdiepen in het onderwerp waarover je schrijft. Je moet echt de diepte in gaan om het waardevol te maken voor je lezers, pas dan zullen ze er ook wat aan hebben.
En om dat te kunnen doen zal ook jij waarschijnlijk verder moeten reiken met je kennis dan dat je al deed. Want je weet waarschijnlijk al heel veel, maar om je lezers te kunnen bedienen moet je net die stap verder gaan.
3. Content voor social media
Ieder blog is weer een reden voor publicatie op social media en in een nieuwsbrief. Dus twee vliegen in een klap! Naast dat je waardevolle content aan je lezers bied heb je ook weer een reden om op social media en in je nieuwsbrief van je te laten horen.
4. Je helpt anderen
Je geeft anderen waardevolle informatie waar ze echt wat aan hebben. Waarmee ze aan de slag kunnen en waarmee je misschien wel een probleem oplost voor je lezers. Hoe cool is dat?
5. Je krijgt meer interactie
Op goede content krijg je, op den duur, reacties. Op dat nou op je website zelf is of op social media. En reacties krijgen is super tof. Het geeft jou feedback over hoe je het gedaan hebt, maar het brengt ook de conversatie met je lezer op gang.
6. Je leert of je discipline hebt
Bloggen is volhouden. Want het gaat niet meteen goed en er gaat echt wel tijd in zitten. Je moet er tijd voor maken. Voor je research, voor het opschrijven en weer aanpassen. Maar het zal steeds sneller gaan en je leert vanzelf wat wel en niet goed werkt. Het is vallen en weer opstaan. Maar zo lang je dat laatste ook doet is er niks verloren.
7. Je blijft jezelf uitdagen
Waar moet ik nou weer over schrijven…? Niemand leest m’n blog, voor wie doe ik het eigenlijk…?
Zomaar wat dingen die in je hoofd kunnen spoken als je gaat bloggen. Maar je moet jezelf blijven uitdagen: je moet weer onderwerpen vinden om over te schrijven en je moet blijven geloven dat het gaat werken. Want dat is echt zo!
Hou vol en blijf je verdiepen in je business en vooral in wat jouw lezers willen weten. Waarover ze willen lezen. Wat hun problemen zijn waarmee jij ze kan helpen. Als je er goed over nadenkt kan je er zo wel twintig verzinnen! En als je eenmaal in die flow zit…
De voordelen van bloggen
De voordelen van bloggen als bedrijf zijn groot zoals je hierboven hebt gelezen. Zakelijk bloggen geeft je zichtbaarheid, autoriteit en het laat je kwaliteit zien. Het toont wat je allemaal aan kennis in huis hebt. Bovendien zorgt het voor een enorme tijdsbesparing, omdat je veel klanten en andere lezers in een keer bereikt en je ze allemaal middels een blog bericht informatie kan verstrekken (want je anders steeds maar weer moet uitleggen).
Een voorbeeld is ons blog over je website en de wet AVG. Mensen vroegen ons er steeds vaker naar: wat moesten ze daarvoor doen? En wat hield het in?
Toen zijn wij hierover een blog gaan schrijven. In dit blog schreven we alles over de toepassing van de AVG wet op een website. Het bespaarde ons enorm veel tijd dat we onze klanten nu naar dit blog konden leiden en de klanten hadden de waardevolle informatie duidelijk voor zich. En ze kunnen het later nog nalezen. Een win-win situatie.
Kent bloggen dan geen nadelen?
Het is maar net hoe je er naar kijkt. Bloggen kost tijd. En je moet op zoek naar inspiratie. Maar wanneer jouw “blog-radar” aan staat zal je zien dat je eigenlijk overal wel over kunt schrijven. En bloggen is ook nog eens ontzettend leuk! Naar verloop van tijd zal het je ook steeds beter af gaan.
Ik schrijf zelf graag blogs wanneer het even wat rustiger is, wanneer ik even een uurtje vrij heb. Of ik pak ‘s avonds de laptop en ga alvast m’n research doen. Als je eenmaal puntsgewijs weet wat je wilt gaan schrijven, dan staat het hele verhaal binnen no-time op (digitaal) papier.
Blog onderwerpen verzinnen
Dat waar iedereen die gaat starten met bloggen tegenaan loopt: waar ga je over schrijven?
In het begin loop je te worstelen, ben je echt onderwerpen aan het bedenken. Niks lijkt goed genoeg: het is te simpel of te moeilijk. Denk je. Maar dat is niet waar. Je kan echt over ontzettend veel onderwerpen bloggen. Om je een beetje op weg te helpen doe ik je hier wat siggesties voor blog onderwerpen.
Je producten
Als je producten verkoopt kan je gaan bloggen over deze producten. Hoe gebruik je ze? Wat doen ze? Wat kunnen mensen ermee? Welk gemak brengt het je klant?
Vergeet in je blog natuurlijk ook niet te linken naar het product.
Problemen van je klanten
Welke problemen hebben je klanten? Welke vragen stellen je klanten vaak aan je? Zijn er vragen die steeds terug keren?
Een probleem hoeft niet als zodanig echt een probleem te zijn, het kan ook een stukje onwetendheid of onkunde zijn. Iets wat een klant van jou graag zou willen leren, iets wat zijn kennis (met betrekking tot jouw diensten of producten) verrijkt.
Denk ook aan de interesses die je doelgroep heeft. Onze klanten zijn ondernemers met een website of webshop. Ik denk dat die ook geïnteresseerd zijn in bijvoorbeeld SEO optimalisatie, maar we proberen ze ook te helpen met ons blog over hoe je je mail moet instellen binnen Outlook.
Onderwerpen die “hot” zijn
Zijn er onderwerpen die op dit moment veel aandacht hebben en die gelinkt zijn aan jouw business? Dan is het zeer waardevol om daar op in te spelen.
Een goed voorbeeld hiervan in ons geval is de AVG wet. Deze ging in op 25 Mei 2018 en vlak daarvoor hebben wij er een aantal blogs over geschreven.
Kijk in Google
Wanneer je gaat kijken in Google dan doet Google je vaak al een aantal suggesties zodra je gaat typen. Deze suggesties zijn gebaseerd op de termen waarop het meest gezocht wordt.
Tevens vind je onderaan bij de zoekresultaten gerelateerde zoektermen. Ook deze geven vaak weer inspiratie voor nieuwe blogs.
Een andere bron van inspiratie is Google Nieuws. Dit is een nieuwsservice van Google zelf die nieuwsitems verzamelt. Hiermee kan je weer inspringen op de actualiteit.
Schrijf blog ideeën op
Je zal zien dat als je “blog antenne” aanstaat dat je op de gekste momenten ineens leuke blog onderwerpen te binnen schieten. Schrijf ze op, mail ze naar jezelf, maakt niet uit. Maar zorg ervoor dat je het niet vergeet. Op deze manier bouw je voor jezelf een soort database op waarop uit inspiratie kan putten wanneer je het zelf even niet hebt.
Tips voor het schrijven van een blog
Schrijf waardevolle artikelen
Schrijf een artikel om je lezer met een probleem te helpen. Geef daarin ook een oplossing. Geef handvatten waarmee je lezer iets kan. Zorg ervoor dat je artikel waarde heeft. Dat maakt dat je lezer verder wil lezen en dat deze ontzettend blij zal zijn met jou. Je zal gezien worden als een ware autoriteit op jouw vakgebied.
Gebruik een afbeelding
Plaats een goede afbeelding bij je artikel. Een afbeelding die de inhoud van het artikel weergeeft. Die tot de verbeelding spreekt en mensen aanspreekt. Die iets doet met mensen.
Afbeelding kan je zelf maken bij bijvoorbeeld Canva of Design Wizard. Je kan er ook een kopen bij een databank. Wij werken graag met depositphotos.
Gebruik video
Heb je lef? Gebruik dan video in je blogs. Omdat je bezoekers naar je video gaan kijken spenderen ze meer tijd op je website. Bovendien, als je gebruik maakt van YouTube, doet dat weer goed in de zoekresultaten van Google. Want YouTube is van Google.
Publicatie op social media en nieuwsbrief
Je hoeft niet te verwachten dat mensen zelf met regelmaat je blog checken. Zorg ervoor dat je mensen op de hoogte stelt van het aanwezig zijn van dit nieuwe, te gekke, gave en super handige blog. Dus stuur het de wereld in middels social media: zet het op Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest. Welk platform jouw voorkeur heeft (en waar je de meeste volgers hebt).
En heb je een mailinglijst? stuur dan je abonnees een mail en stel ze op de hoogte van het bestaan van dit blog.
Laat je blog eindigen met een CTA
Laat je blog eindigen met een Call-To-Action. Zorg ervoor dat mensen iets moeten doen op het einde. Een reactie achterlaten, doorlezen naar een volgend artikel, een product bekijken, etc. Laat het niet eindigen bij je blog.
Gast blogging
Laat soms eens iemand anders een blog voor je schrijven. Iemand die ook in jouw vakgebied werkzaam is bijvoorbeeld. Iemand met wie je graag samenwerkt. Of misschien wel een trouwe klant die iets wil vertellen over een bepaald product.
TIP: Ja kan ook zelf een gastblog schrijven voor iemand. Leuk voor de linkbuilding.
Ieder blog kan je inzetten op een nieuwe zoekterm
Precies, dat. Super handig. En bedenk niet alleen de hoofdzoekterm, maar denk ook aan synoniemen, gerelateerde woorden en termen. Pas hierop de SEO techniek toe. Samen met de waarde van je content zal dit je in Google een flinke boost kunnen geven.
Bloggen in WordPress
WordPress is DE software voor bloggen. Het is zelfs ooit gestart puur als software om mee te kunnen bloggen. Deze functie is dan ook standaard aanwezig binnen je WordPress website. De basis van WordPress is Google vriendelijk gebouwd, wat weer goed is voor je vindbaarheid in Google.
Je blog berichten maak je aan bij Berichten. Bij berichten kan je verschillende categorieën aanmaken om je blogs in te kunnen ordenen. Deze zou je ook kunnen weergeven op je website als je dat wilt om je blog structuur ook kenbaar te maken aan je lezers.
Binnen WordPress kun je de Yoast SEO module installeren. Je hebt hiervan een gratis module of een betaalde versie. De betaalde versie biedt meer opties en mogelijkheden als de gratis module, maar ook de gratis module is al ontzettend goed. Het helpt je om SEO technisch goede content te schrijven. Het geeft je handvatten en laat je puntsgewijs zien wat er wel goed is aan je blogartikel en wat er verbeterd kan worden.
Bloggen in PrestaShop
In tegenstelling tot WordPress is PrestaShop in de basis juist helemaal geen software om mee te kunnen bloggen. Maar er is gelukkig een oplossing die ervoor zorgt dat je toch op een goede manier kan bloggen binnen je PrestaShop webshop.
Want voor PrestaShop is er een geweldige blog module. Deze kan je toevoegen aan je backend waarna je er ook nog direct mee aan de slag kan. Je kan er categorieën aanmaken, blog berichten aanmaken, meta data toevoegen en ook nog verschillende layouts voor de frontend van je website kiezen.
Bloggen in Joomla
Joomla is op zichzelf al geschikt voor bloggen. Je blog artikelen maak je aan bij Inhoud –> Artikelen. Afhankelijk van de opbouw van je Joomla website zal er een blog menu knop zijn en zal je de categorie blog (met eventueel subcategorieën) moeten gebruiken om je artikelen in op te slaan. Op die manier worden je blogs zichtbaar in Joomla.
Waarom bloggen? Daarom bloggen!
Ik denk dat wel duidelijk is geworden waarom bloggen zo belangrijk is voor je website. Het geeft je website body, het maakt je website nog waardevoller voor je bezoekers en ieder blog is weer een potentiële nieuwe ingang naar je website vanuit Google.
Ben jij klaar om te gaan bloggen?