Je bent net begonnen als ondernemer en wilt een website. Waar moet je aan denken?

 In Websites

Het is nogal een stap: je bent gestart als ondernemer. Nu heb je een website nodig. Waar moet je aan denken bij je eerste website? Want ook al is het misschien je eerste website, je wilt wel meteen een goede website. Een vliegende start maken. Maar een goede website krijg je niet zomaar. Je moet goed nadenken over een aantal belangrijke en zelfs essentiële dingen, wanneer je wilt dat je website ook echt iets gaat doen voor je.

We nemen je mee langs de belangrijkste punten.

Welke content moet er op je website komen te staan?

Je website moet gevuld worden. Met teksten en afbeeldingen, ook wel de content genoemd.

Jij als startende ondernemer zit vol met ideeën, idealen en informatie. Wat ga je delen met je bezoekers, die tevens je potentiële klanten zijn? Jij als ontwerper van jouw bedrijf weet alle inside-out informatie en het is verleidelijk om alles op je website te gaan vermelden. De vraag is alleen of al deze informatie ook belangrijk is voor jouw potentiële klanten. Een overkill aan informatie kan namelijk averechts werken. Kijk dus heel kritisch naar je content en beslis voor jezelf: wat moeten je klanten echt weten (need to know) en wat is extra informatie (nice to know).

Ook de afbeeldingen die je gaat gebruiken zijn van essentieel belang. Gebruik altijd relevante afbeeldingen, die je verhaal ondersteunen. Lever je (persoonlijke) dienstverlening, dan is het heel goed om professionele foto’s van jezelf op je website te plaatsen.

Wij horen vaak dat ondernemers zichzelf hierbij heel ongemakkelijk voelen. Maar conversie-technisch werkt het juist heel goed. Je creëert een soort gunfactor. Je bezoekers zien jou en vormen, ondersteund door teksten, zich een beeld van jou. Vergelijk het eens met een verkoper in een winkel. Wanneer diegene jou van de juiste informatie heeft kunnen voorzien en een leuk gesprek met je heeft gehad, ben jij eerder geneigd tot verkoop over te gaan. Op je website werkt het net zo.

Wat zijn jouw USP’s?

Een belangrijk overtuigend element op je website zijn de USP’s: Unique Selling Points. Oftewel: wat maakt jou uniek (ten opzichte van concurrenten)? Waarom moeten mensen bij jou zijn en niet bij een ander? Wat  maakt jou anders dan andere collega’s in jouw branche?

Hierbij kan je denken aan de inhoud van je dienstverlening, maar ook aan persoonlijke eigenschappen of randvoorwaarden. Bijvoorbeeld je bereikbaarheid, creativiteit, snelle levering, etc. De inhoud van de USP’s moet ervoor zorgen dat je bezoekers op een simpele en overzichtelijke manier zien waarom ze echt bij jou moeten zijn.

Bepaal je doelgroep

Een van de belangrijkste dingen om over na te denken, niet alleen voor je website, maar voor je gehele bedrijf: wie is je doelgroep?

Je moet weten tot wie je je richt. Want heb je het tegen iedereen? Dan heb je het feitelijk tegen niemand. Dan zal je boodschap te algemeen zijn. Bepaal dus voor jezelf wie je doelgroep is en pas je content hierop aan. Zorg dat jij de juiste personen aanspreekt en dat ze zich bij jou op hun plek voelen. Een bezoeker die zich begrepen en aangesproken voelt, zal eerder tot aankoop overgaan.

Wat is het doel van je website?

Je website heb je niet voor niets. Deze moet iets doen voor je. Uiteraard is het een plek om  informatie te delen, maar er moet ook een aktie aan verbonden zijn: een call-to-action. Op een website is een call-to-action vaak een aanvraag (bijvoorbeeld voor een offerte), een aanmelding (voor bijvoorbeeld een evenement) of inschrijving.

Je CTA moet opvallen en op meerdere plekken terugkomen. Bezoekers moeten er niet naar hoeven zoeken. Zodra ze overtuigd zijn van jouw dienstverlening, moeten ze in de gelegenheid zijn om direct aktie te ondernemen, zonder veel scrollwerk.

Het design van je website: hoe moet je website eruit komen te zien?

Buiten dat je website je bezoekers moet aanspreken, moet deze natuurlijk ook bij jou passen. Ook dit helpt mee in het aantrekken van jouw ideale klanten. Wanneer je tenslotte (ongeveer) van hetzelfde houdt, schept dat een band.

Het is uiteraard niet nodig om het volledige design van je website helemaal uit te denken. Maar kijk eens naar andere websites binnen je branche. Welke spreken je aan en welke juist helemaal niet? Dat zijn belangrijke pijlers voor het ontwerp van jouw eigen website.

Hoe krijg je bezoekers naar je website?

Natuurlijk kan jij potentiële klanten vertellen over je website en ze daarnaartoe doorverwijzen voor meer informatie. Maar veel beter is het natuurlijk als potentiële klanten bij jou komen via de website. Dat kan op verschillende manieren:

  • Goed zichtbaar zijn in de organische zoekresultaten van Google (ook door middel van blogs)
  • Google Ads inzetten
  • Vanaf je social media kanalen doorlinken naar je website
  • Nieuwsbrieven versturen
  • Links plaatsen naar jouw websites vanaf andere (gerelateerde) websites
  • Adverteren (online of offline)

Wat voor jou het beste werkt, is natuurlijk afhankelijk van jouw manier van werken, je persoonlijke voorkeuren, maar belangrijker nog is waar jouw doelgroep te vinden is. Daar waar jouw doelgroep is, moet jij ook zichtbaar zijn.

Als je eenmaal die bezoekers op je website hebt, is het de kunst om ze ook daar te kunnen houden en ervoor te zorgen dat bezoekers niet weg gaan, voordat ze een aktie ondernomen hebben. Door pakkende teksten, overtuigende foto’s en een leesbare layout met duidelijke CTA’s bereik je je doel.

En dan zijn er nog een aantal praktische zaken waar je bij stil moet staan.

Een domeinnaam kiezen voor je website

Je website komt op een URL (wat staat voor Uniform Resource Locator) te staan, dat is je domeinnaam. Je domeinnaam moet je goed over nadenken. Het moet aansluiten bij je onderneming: je bedrijfsnaam en/of je dienstverlening. Lees hier waar je op moet letten bij het kiezen van je domeinnaam.

Aan je domeinnaam kan je ook een of meerdere emailadressen koppelen. Hierdoor hoef je geen gebruik te maken van een gmail of hotmail adres, maar heb je een professioneel emailadres waar men je op kan bereiken. Dit emailaccount kan je installeren in elk gewenst emailprogramma.

Een hostingpakket voor je website

Je website kan alleen online door gebruik te maken van een speciaal daarvoor bestemde server. Met de afname van een hostingpakket huur je feitelijk een plekje op zo’n server. Dit heb je dus echt nodig.

Niet alleen alles omtrent je website wordt daar opgeslagen, ook de emailadressen gekoppeld aan je domeinnaam maken gebruik van dit hostingpakket.

Er zijn verschillende soorten hosting. De meest voorkomende is een shared hosting. Dat betekend dat je een plekje krijgt op een server die je met meerdere mensen deelt. Op die server staan dus veel meer websites. Uiteraard heeft iedereen een eigen login, dus niemand anders dan jij en de hostingprovider kunnen bij jouw gegevens. Shared hosting is vaak de meest voordelige oplossing.

Een andere optie is een VPS, dit staat voor Virtual Private Server. Hiermee heb je een gedeelte van een server voor jezelf. Je deelt de server dus wel met anderen, maar met veel minder als bij shared hosting. Dit komt de snelheid van de website ten goede. Een VPS is wel duurder dan een shared hosting.

Als laatste is er nog een dedicated server. De duurste, maar ook meest exclusieve oplossing. Hierbij heb je een volledige server helemaal tot je eigen beschikking.

Je website onderhoud: zelf doen of uitbesteden?

Misschien niet het eerste waar je aan denkt, maar wel belangrijk. Je website moet na oplevering ook onderhouden worden. Wil je zelf in gelegenheid zijn om teksten en afbeeldingen aan te passen of wil je alles liever volledig uitbesteden?

Wanneer je je website zelf wilt kunnen aanpassen is het belangrijk dat je website software daarop aansluit. Dat het gemakkelijk in gebruik is en dat het simpel te begrijpen is. Zo’n software is WordPress.

Een samenvatting van de belangrijkste punten waar je aan moet denken wanneer je als ondernemer een website wilt (laten) maken

Een ding is zeker: je moet goed nadenken over wat je zelf wilt en hoe je het voor je ziet. Doe inspiratie op bij concullega’s, maar vaar wel je eigen koers. Kortweg moet je bij het ontwikkelen van een website nadenken over deze punten:

  • Welke content moet er op je website komen te staan?
  • Wat zijn je USP’s?
  • Wie is je doelgroep?
  • Wat is het doel van je website?
  • Welk design spreekt je aan?
  • Hoe krijg je bezoekers naar je website?
  • Welke domeinnaam ga je gebruiken?
  • Waar ga je je hosting afnemen? (Bij ons natuurlijk!)
  • Ga je je website zelf onderhouden of besteed je het liever uit?

We schreven een e-book met daarin de 7 belangrijkste tips voor een website die echt klanten oplevert. Download ‘m nu!

We hopen natuurlijk dat deze lijst je flink verder op weg zal helpen bij het uitdenken van je plannen. Hoe ver ben jij? En welke punten liep jij het meeste tegenaan?

 

Deze artikelen vind je misschien ook interessant

Laat een bericht achter

De beste opties van het woodmart template volgens madoo10 fouten op websites waardoor je klanten mis loopt