Een webshop keurmerk: de voor- en nadelen op een rij

 In Conversie, Webshops

Wat kan een webshop keurmerk je voor voordelen bieden? Waarom zou je je aansluiten bij een webshop keurmerk? En als je overweegt gebruik te gaan maken van een webshop keurmerk, welke zijn er dan allemaal en wat zijn de voordelen? Maar ook: zijn er nadelen van een webshop keurmerk…?

Waarom een webshop keurmerk?

De belangrijkste vraag misschien wel: waarom zou je je willen aansluiten bij een webshop keurmerk? Wat is de toegevoegde waarde ervan, voor jou, maar ook zeker (en misschien wel met name) voor je bezoekers?

Allereerst geeft een webshop keurmerk bezoekers vaak, onbewust misschien wel, vertrouwen. Zeker een logo van een webshop keurmerk dat vaker voorkomt zal een gevoel van vertrouwen geven. Dat stelt je bezoeker gerust. De wetenschap dat jouw webwinkel goed is, met slechts een oogopslag. Je zal dat keurmerk tenslotte niet voor niks gekregen hebben, toch?

Een ander groot voordeel zijn de klant reviews die je via een webshop keurmerk kunt verzamelen en kunt publiceren. Sommige keurmerken verbinden zelfs een cijfer aan je beoordelingen. Dit heeft 2 grote voordelen: je klanten zijn direct onder de indruk (mits je een fatsoenlijk cijfer hebt uiteraard) en je doet zelf meer je best. Want je wilt natuurlijk niet een laag cijfer krijgen. Dus je moet wel je best doen voor je klant, om hopelijk toch die positieve beoordeling te krijgen.

Misschien wel de belangrijkste reden voor jezelf om je aan te sluiten bij een webshop keurmerk is de geschillencomissie die een keurmerk heeft. Wanneer er discussie met een klant ontstaat en je er samen echt niet uitkomt, staat de geschillencommissie voor jou klaar om de discussie over te nemen.

De nadelen van een webshop keurmerk

Het grootste nadeel voor jou als webshop eigenaar is dat het geld kost. Je gaat een lidmaatschap aan bij een webwinkel keurmerk. De kosten hiervoor lopen per webshop keurmerk uiteen, die we hieronder specificeren.

Je klant heeft hiervan vaak geen idee. Die ziet het meer als iets dat je verdiend hebt. Niet iets waarvoor je betaald. Maar tegelijkertijd is de vorm van een lidmaatschap wel logisch. Ze staan tenslotte ook voor je klaar als je echt problemen hebt met je klant en ontwikkelen diverse mogelijkheden voor je om het vertrouwen van jouw webshop bij je klant te vergroten.

Een ander nadeel is dat er steeds meer webshop keurmerken zijn. De vraag is of je klant door de bomen het bos nog wel ziet. Welke waarde heeft een webshop keurmerk nog voor je klant als er zoveel verschillende keurmerken zijn?

Last but not least is er vaak de lijst met eisen waar je aan moet voldoen. Wat op zich niet zo erg is, want je moet dat webshop keurmerk niet zomaar krijgen. Dat zou wel erg gemakkelijk zijn en dan is de waarde zo verloren. Maar de vraag is of er ook wordt gehandhaafd naar deze eisen? Is het voldoen aan deze eisen alleen belangrijk bij aansluiting bij het keurmerk of wordt er naderhand ook nog op deze eisen gecontroleerd?

Welke webshop keurmerken zijn er?

Er zijn verschillende organisaties die een keurmerk aanbieden voor webwinkels. De bekendste is misschien wel Webwinkelkeur. Maar daarnaast heb je ook nog Kiyoh, Trusted Shops en Trustpilot. We zetten een aantal kenmerken per keurmerk voor je op een rij.

Webwinkelkeur

Webwinkelkeur webshop keurmerkWebwinkelkeur heeft ruim 10.000 leden en biedt lidmaatschappen aan vanaf €8,95 per maand. Je kan de vraag voor klantbeoordelingen uitsturen, mag het logo van webwinkelkeur plaatsen en je kan gebruik maken van verschillende juridische dienstverleningen, waaronder bemiddeling bij geschillen. Toelating vind plaats aan de hand van een aantal eisen, welke bij aanvang en steeksproefsgewijs ook later nog plaats vinden. Webwinkelkeur is heel goed te integreren in vrijwel alle webwinkel software systemen.

Kiyoh

Kiyoh webwinkel keurmerkKiyoh heeft ruim 8000 leden. Ze zijn officieel partner van Google, waardoor er gele sterren in Google getoond kunnen worden. Abonnementen zijn er vanaf €21,95 per maand. Het verschil in de pakketten zit ‘m vooral in het aantal klant uitnodigingen dat je kan sturen. Ook het goedkoopste pakket bied al veel opties. Er is een gratis proefperiode van 4 weken mogelijk.

Trusted Shops

trusted shops webshop keurmerkTrusted Shops heeft meer dan 25.000 leden, waaronder een aantal grote merken als Riviera Maison, America Today, Van Bommel en Hunkemoller. Trusted Shops biedt kopersbescherming: ze bieden een geld-terug-garantie aan je klanten tot een bedrag van €2500. Een bepaalde mate van financiële zekerheid dus. Uiteraard bieden ze ook andere opties, zoals het vragen naar klant beoordelingen en een integratie met Google. Trusted Shops is perfect te integreren met je webwinkel, ongeacht de software die je gebruikt. Een lidmaatschap is mogelijk vanaf €99 per maand.

Trustpilot

Trustpilot webwinkel keurmerkTrustPilot is een van oorsprong Deens bedrijf en draait echt om het verkrijgen van reviews van klanten. Je kan gratis gebruik maken van de basis van het Trustpilot platform. Verzamel reviews en beantwoord deze, integreer het platform in je website en meer. En dat allemaal voor niks.

Thuiswinkel waarborg

thuiswinkel waarborg webwinkel keurmerkThuiswinkel waarborg is niet alleen een keurmerk, maar ook een belangenvereniging. Ze staan op voor de e-commerce markt in politiek Brussel en Den Haag, doen regelmatig marktonderzoek en zorgen ervoor dat jij als webwinkel eigenaar altijd op de hoogte bent van het laatste nieuws in de e-commerce branche. Om je te kunnen aansluiten moet je een certificering behalen die door verschillende onafhankelijke partijen wordt uitgevoerd. Deze certificering vind jaarlijks plaats. Je betaald eenmalig €75 bij inschrijving en jaarlijks een bedrag van €390 om aangesloten te mogen zijn bij dit keurmerk.

 

QShops

qshops webshop keurmerkHet relatief wat minder bekende Qshops telt inmiddels meer dan 2800 leden. QShops verzamelt klant reviews, zorgt voor de opvallende gele sterren in Google en je kan uitnodigingen voor klant reviews versturen in je eigen huisstijl. Je hebt recht op juridisch advies en krijgt hulp bij geschillen en klachten. Wat QShops uniek maakt, is dat zij ook betaaloplossingen aanbieden aan hun klanten. Tegen, naar eigen zeggen, de goedkoopste tarieven. Alle betaalmethoden zijn beschikbaar binnen hun platform. De kosten voor aansluiting bij QShops starten bij €24 per maand.

Wat zijn de kosten van een webshop keurmerk?

Zoals je hierboven kunt lezen, lopen de kosten voor een webshop keurmerk dus nogal uiteen. Je zou echt voor jezelf moeten kijken welke kosten je per maand zou kunnen en willen missen en wat je voor dat geldt terug krijgt. Wellicht kan je het keurmerk dat je het meeste aanspreekt eerst gratis proberen of voor een bepaald periode om te kijken of het bevalt en of het daadwerkelijk wat doet met je conversie: het aantal verkopen in je webshop.

Een webshop keurmerk integreren in je webshop

Wanneer je je aansluit bij een webwinkel keurmerk wil je natuurlijk ook dat dit zichtbaar is in je webshop. Dat is nou juist zo belangrijk voor het vertrouwen van je bezoekers. Dat ze zien hoe goed en betrouwbaar je bent. Dat ze zien dat je een goed cijfer hebt gekregen (en verdiend, met al dat harde werken). Want wanneer bezoekers vertrouwen hebben in je, gaan ze eerder over tot verkoop.

Het logo van het door jou gekozen keurmerk is altijd te integreren in je webshop. Of je nou PrestaShop, WooCommerce, VirtueMart, OpenCart of een andere software gebruikt. Daarbij is vaak ook het plaatsen van de reviews geen enkel probleem. Ieder keurmerk heeft uiteraard hierover nagedacht en de juiste oplossingen verzonnen om dit voor je mogelijk te maken.

Conclusie

Is een webshop keurmerk de moeite waard? Dat moet je helemaal zelf beoordelen. Jij kent je klanten en de markt waarin je je begeeft het beste. Of de kosten opwegen  tegen de baten zal ook moeten blijken. Maar proberen kan altijd, toch?

Persoonlijk geloven wij er wel in dat goede klantreviews je nieuwe klanten overtuigen. Dat is trouwens ook bewezen in verschillende onderzoeken. En als dat via een beoordelingssysteem loopt is dat alleen maar gunstig, want dan ziet men dat de beoordelingen daadwerkelijk zo zijn ingevoerd (en niet eventueel nog door jouzelf zijn aangepast op je eigen website).

De overige bijkomende voordelen zijn natuurlijk ook heel erg fijn: ondersteuning bij geschillen, financiële zekerheden en andere zaken zoals het gebruik kunnen maken van standaard algemene voorwaarden. Maar kijk vooral wat past bij jou en de producten of diensten die jij verkoopt. En bijvoorbeeld ook de bedragen die daarmee gemoeid zijn.

En jij?

Wat vind jij? Maak jij al gebruik van een keurmerk voor je webshop? Welk keurmerk heeft jouw voorkeur en waarom?

Reacties

Deze artikelen vind je misschien ook interessant
Een blog toevoegen aan je PrestaShop webshopconversie van je webshop verhogen