Sterren in Google: hoe krijg je die?
Sterren in Google: ze werken mega overtuigend voor zoekenden in Google. Het laat mensen in een oogopslag zien hoe goed jij als bedrijf bent bevonden door bedrijven en particulieren die eerder van jouw diensten of producten gebruik maakten.
De beroemde Google sterren zijn jaloersmakend als je concurrent ze wel heeft en jij niet. Want je concurrentie heeft dan sowieso een stap op je voor. En dat is frustrerend, tenslotte wil jij als ambitieuze ondernemer de beste zijn.
Gelukkig zijn die mooie gele Google sterren ook voor jou te integreren in je website of webshop. Het is ons ook gelukt :)
Sterren in Google zijn Rich Snippets
Yup, zo is dat. Jouw resultaat op de zoekpagina heet een snippet. Wanneer ook de sterren in Google worden getoond, heet dit een Rich Snippet. Je resultaat is namelijk letterlijk rijker geworden. En daarmee overtuigender voor degene die aan het zoeken is in Google. Het laat in een oogopslag zien hoe andere mensen jouw bedrijf eerder beoordeeld hebben. Al in de zoekresultaten onderscheid je je daarmee van je concurrenten.
Hoe krijg ik sterren in Google
Hoe je sterren in Google krijgt is natuurlijk de grote vraag. Dit kan namelijk op verschillende manieren. Uiteindelijk gaat het erom dat er “structured data” aangeleverd wordt bij Google. Structured Data verteld Google hoe bepaalde informatie geïnterpreteerd moet worden. Deze structured data toevoegen aan de basis van je website middels programmeren is uiteraard te doen, maar daar gaat wel wat werk inzitten voor een programmeur. En dat is dus vrij duur. Gelukkig zijn er andere oplossingen.
Zo zijn er verschillende webwinkelkeurmerken en partijen die reviews namens jou verzamelen. Een dienst waar je je op kan abonneren. Al eerder schreef ik een blog over deze keurmerken. Deze partijen zorgen ervoor dat er structured data aan Google wordt verzonden en zorgen er dus voor dat jouw sterrenscore aan Google wordt doorgegeven en zodoende wordt getoond. Is al een stuk makkelijker dan de structured data te programmeren. Maar dan moet je je wel abonneren op de diensten van deze bedrijven.
Sterren in Google resultaten
Heb je een WordPress website of webshop? Dan is het heel gemakkelijk om de sterren in Google te tonen. Alles wat je nodig hebt is een Google Mijn Bedrijf profiel, minimaal 5 reviews in Google (Google Maps) en de Business Reviews Bundle plugin.
Met deze Business Reviews plugin kan je je WordPress website koppelen aan Google. De plugin geeft je gegevens door en tadaa!! Je hebt sterren in Google als resultaat.
Overigens zijn er ook templates die al goed geprogrammeerd zijn wat betreft structured data. De productbeoordelingen binnen een webshop worden dan bijvoorbeeld direct al als structured data aangeleverd bij Google waardoor je, bij voldoende reviews, de sterren zichtbaar hebt in Google voor je producten. Het WordPress/WooCommerce thema Porto is zo’n template dat dit doet.
Rich snippets toevoegen
Rich Snippets toevoegen werkt dus best makkelijk, maar je moet wel even weten hoe. Met deze betaalde plugin wordt het een stuk eenvoudiger dan wanneer het geprogrammeerd moet worden, maar ook binnen de plugin moeten wel de juiste instellingen en koppelingen gemaakt worden.
De kosten van de plugin zijn (op het moment van schrijven) $85 per jaar. Dan moet je de plugin wel zelf aanschaffen, uploaden, configureren en instellen. Je moet je inlezen over hoe dit allemaal moet, herindexering aanvragen bij Google en daarna veel geduld hebben.
Voor €99 per jaar kan je ook alles over de schutting gooien. Naar ons. Dan heb je er zelf geen omkijken naar. Jij hoeft alleen maar reviews te verzamelen op Google en ook daarover hebben we nog wel wat leuke tips.
Beoordeling met sterren in Google maps krijgen
Want hoe zorg je er nou voor dat je sterren beoordelingen krijgt in Google maps? Het is simpel: vraag er naar bij je klanten. Uit zichzelf zullen ze er namelijk niet aan denken en ze hebben er ook niet direct baat bij. Maar jij wel.
Maak het je klanten makkelijk: kauw alles zoveel mogelijk voor zodat ze zelf niet meer zoveel hoeven te doen. Vertel ze dat ook. Laat ze weten wat ze kunnen verwachten.
Waar mensen ook soms gevoelig voor zijn is een leuke win actie. Laat je klanten kans maken op iets leuks, zoals een extra korting of een kleinigheidje bij de volgende bestelling na het invullen van een review.
Lang verhaal kort…
Je kan de sterren in Google op de moeilijke of op de makkelijke manier toevoegen. Welke manier je ook kiest: het gaat om het resultaat. Directe overtuiging (uitgaande van positieve reviews natuurlijk) en dus meer bezoekers op je website.
Bovenstaande gaat voornamelijk over WordPress/WooCommerce, maar ook voor PrestaShop is er een add-on die de publicatie van Rich Snippets mogelijk maakt.