13 tips om de conversie van je webshop te verhogen

 In Conversie, WooCommerce

De conversie van je webshop verhogen hoeft niet heel moeilijk te zijn. Al helemaal niet met de 13 WooCommerce plugins die we hieronder met je delen.

Want de cadeautjes tijd komt er weer aan en dus gaat er weer volop online geshopt worden! Zorg ervoor dat jij klaar bent voor de December drukte en maak het je bezoeker nog makkelijker en leuker in jouw webshop. Vergroot de omzet en de bezoekersaantallen van je WooCommerce webshop met deze 13 WooCommerce plugins!

We selecteerden 12 mooie  om je webshop nieuw leven in te blazen en we vertellen je graag meer over deze waardevolle toevoegingen voor jouw WooCommerce webshop. Door (een aantal van) de tips toe te passen zal je conversie verbeteren doordat je je bezoeker meer gemak geeft tijdens het online shoppen in jouw webshop.

Dus,pas op! Wees voorbereid op groei in bezoekersaantallen en omzet!

1. Bied coupons, kortingen bij afrekenen en meer met Smart Coupons

Smart Coupons is de ultieme coupon extensie voor WooCommerce: het verbreed de standaard kortingsfunctionaliteit op geweldige manieren en daarbij bied het opties om giftcards te versturen.

woocommerce smart coupons plugin verhoging conversie webshop

Wat is de toegevoegde waarde voor je shop? De Smart Coupons extensie toont coupons gedurende het afreken proces. Dit zorgt ervoor dat klanten de shop niet verlaten tijdens het afrekenproces om op zoek te gaan naar kortingscodes maar bovendien zal het zorgen voor meer verkopen, want wie wil er nou geen korting?

 

 

2. Gebruik “Dynamic Pricing” om automatisch prijzen aan te passen terwijl je klant aan het shoppen is.

Als je specifieke klanten een korting wilt aanbieden, gebaseerd op eerder shop gedrag of de producten die ze (mogelijk) willen aanschaffen, dan is de extensie Dynamic Pricing wat je nodig hebt. Deze extensie gebruikt een set regels om de prijs van producten dynamisch aan te passen terwijl de klant aan het shoppen is.

Als voorbeeld: je wilt een klant 20% korting geven op schoenen als hij of zij 3 of meer paren aanschaft. Binnen Dynamic Pricing is dat geen enkel probleem.

woocommerce dynamic pricing plugin verhoging conversie webshopWat is de toegevoegde waarde voor je shop? Je klanten krijgen een “beloning” voor het aanschaffen van meer artikelen, want bij meer artikelen krijgen ze korting. Als je concurrent dit niet geeft heb je een grote voorsprong op hen en blijven je klanten liever bij jou.

 

 

3. Zorg dat je product gezien wordt in de zoekresultaten bij Google Shopping

Met de extensie Google Product Feed kan je je producten moeiteloos toevoegen aan de Google Merchant Center, direct vanuit je WooCommerce webshop. Je producten moeten in het Google Merchant Center staan willen ze in de zoekresultaten bij Google terecht komen.

Met deze extensie kunnen je producten getoond worden wanneer een potentiële klant Google Shopping gebruikt voor het zoeken naar het product wat hij wenst aan te schaffen. In de resultaten zullen een productfoto, productdetails, de productprijs en meer getoond worden, direct vanuit je webshop.

google shopping verbeteren conversie webshopWat is de toegevoegde waarde voor je shop? een potentiële klant die jou product ziet op Google met afbeelding, productinfo en prijs wordt direct getriggerd om bij jouw shop te komen kijken.

 

 

4. Laat je klanten wensenlijsten maken en delen met zoveel mogelijk mensen!

Met WooCommerce Wishlists kunnen bezoekers wensenlijsten maken en delen: met iedereen (openbaar) of met geselecteerde personen en via social media of email.

Een persoon kan een of meerdere wensenlijsten maken, gebaseerd op de producten in je shop.

woocommerce wishlists verhoging conversie webshop

Wat is de toegevoegde waarde voor je shop? Wensenlijsten kunnen gedeeld worden met vrienden, familie en andere bekenden. Ver of dichtbij, voor een grote gelegenheid (bruiloft) of een kleinere gelegenheid (verjaardag). Deze extensie laat de wensenlijsten er ook nog eens geweldig uitzien. Wanneer iemand de wensenlijst bekijkt krijgt deze wellicht zelf ook interesse in jouw producten of diensten!

 

 

5. Gebruik WooCommerce Subscriptions voor herhaal-bestellingen

Verkoop jij producten of diensten die men regelmatig wil/moet bestellen? Of heb je een breed scala aan goederen die je in een maandelijkse zending voor de klanten zou kunnen verzorgen? Dit is mogelijk met WooCommerce Subscriptions.

Deze extensie is de beste manier om abonnementen binnen je shop aan te kunnen bieden. Het is enorm flexibel, dus je kunt wekelijkse abonnementen aanmaken, maar ook zeker maandelijkse, jaarlijkse of een zelf ingestelde andere periode. Je kunt gratis probeerverpakkingen aanbieden, aanmeldkosten aanmaken en klanten factureren (of juist niet). Deze extensie werkt zowel voor fysieke producten als digitale producten.

Wat is de toegevoegde waarde voor je shop? Abonnementen kunnen klanten veel tijd en moeite besparen, vooral als ze hetzelfde item regelmatig moeten herbestellen (zoals koffie of schoonmaakartikelen) of een cadeau aanbieden die lang duurt (zoals een boek van de maandclub). Daarbij ben jij voor een langere periode verzekerd van omzet.

 

 

6. Bied klantgerichte aanbiedingen en kortingen met WooCommerce Memberships

Je kent het zelf ook wel: wanneer je lid wordt van een club, winkel, hotel of wat dan ook dan gaat er ineens een wereld aan voordelen voor je open.

Dat kan jij ook! Gebruik daarvoor WooCommerce Memberships, dit is een onderdeel van WooMembers Bundle. Samen met de andere onderdelen binnen deze extensie kan jij een volledig membership programma aanbieden aan jouw leden en rondom jouw producten (of diensten).

Zo kan je:

  • Bepaalde producten alleen aanbieden aan leden
  • Leden toegang geven tot bepaalde content op je website die voor niet-leden niet beschikbaar is
  • Kortingen toekennen aan producten en/of productgroepen voor leden
  • Verschillende lidmaatschappen aanmaken met daarbij verschillende kosten en voordelen

Wat is de toegevoegde waarde voor je shop? Niemand wil uitgesloten worden en iedereen is nieuwsgierig. Door het hebben van een membership komen je klanten sneller terug en worden ze eerder weer getriggerd een aankoop te doen.

 

 

7. Maak je afrekenproces zo gebruiksvriendelijk als mogelijk

Niemand zit te wachten op een eindeloos langdurend en ingewikkeld afrekenproces. Er zijn klanten die vanwege het afrekenproces op het allerlaatste moment afhaken en dat wil je niet!

Met de One Page Checkout extensie hoeft je klant niet oneindig veel door je website heen te klikken om te kunnen afrekenen. Met deze extensie kan je je kassa aan dezelfde pagina koppelen als een product zodat klanten snel kunnen afrekenen. En dat wordt gewaardeerd!

Wat is de toegevoegde waarde voor je shop? Het maakt het afrekenproces sneller, vermindert problemen en zorgt ervoor dat minder bezoekers je shop vlak voor het afrekenen verlaten.

 

 

8. Bied extra’s aan bij het afrekenen

Als je net dat beetje extra bied, onderscheid je je misschien wel van je concurrenten. Bied je bezoekers bij het afrekenproces een geschenkverpakking, inpakservice, kaartje met tekst of andere optie aan die waardevol is voor jou producten of diensten. Dit laat niet alleen zien dat je meedenkt, het zorgt ook voor een beetje extra omzet.

Voor bovenstaande is de extensie Checkout Add-ons beschikbaar. De add-ons zijn op veel manieren aan te passen, zowel in opties als in layout. Ook erg waardevol tijdens de kersttijd!

woocommerce checkout add-ons conversie verhogen webshop

Wat is de toegevoegde waarde voor je shop? Ongeacht de opties die je bied zullen je bezoekers onthouden dat je deze optie aanbied, omdat het zo meedenkend en voor de klant zo makkelijk is. Ze zullen ook in de toekomst bereid zijn meer bij je te kopen.

 

 

9. Ga login frustraties uit de weg en kies voor WooCommerce Social Login

Voor jou is het van grote toegevoegde waarde wanneer men inlogt, voor de bezoeker soms een enorme strijd. Weer een accountnaam en wachtwoord… Wees de frustraties voor en kies voor WooCommerce Social Login.

De WooCommerce Social Login maakt het mogelijk voor klanten om in te loggen en hun aankoop af te ronden met het social media account van hun keuze: van Facebook tot Instagram. Zelfs inloggen via betalingsplatforms als Paypal is mogelijk. Ook voor terugkerende klanten werkt dit geweldig.

woocommerce social login conversie verbetering webshopWat is de toegevoegde waarde voor je shop? Hoe minder moeite jouw klanten hoeven te doen, hoe beter. Gemak is het sleutelwoord. Dat onthouden ze. Een win-win situatie dus!

 

 

10. Maak gebruik van Cart Notices om je bezoekers te attenderen op andere akties/producten die voor hen interessant kunnen zijn

Cart Notices is de ultieme manier om te communiceren met klanten die net een product hebben toegevoegd aan hun winkelwagen. U kunt berichten maken en aanpassen op basis van een aantal criteria, waaronder:

  • Hoeveel meer een klant zou moeten uitgeven om van een speciale deal gebruik te kunnen maken
  • Hoeveel meer een klant zou moeten besteden voor gratis levering (bijvoorbeeld)
  • Hoe lang een klant nog gebruik kan maken van diverse voordelen (“Vandaag de hele dag gratis verzending”)
  • Gerelateerde producten. Als men bijvoorbeeld een bedframe koopt, wil je ze misschien ook attenderen op verwante artikelen zoals matrassen, beddengoed, etc.

Al deze acties zijn door jezelf geheel naar wens in te zetten op diverse manieren en met verschillende layouts.

woocommerce cart notices conversie verhoging webshop

Wat is de toegevoegde waarde voor je shop? Klanten zullen het meedenkend vinden, al ziet de Hollandse nuchtere uiteraard ook dat u meer wilt verkopen. Maar dat is helemaal niet erg, je wilt niet weten hoeveel mensen er toch voor zwichten! En de nuchteren onder ons die trekken zich er niks van aan. De meedenkendheid zal onthouden worden.

 

 

11. Presenteer je producten zo slim mogelijk

Verkoop je producten die bij elkaar horen of elkaar versterken? Overweeg dan deze nog beter uit de verf te laten komen – en samen te verkopen – door productbundels aan te maken.

Product Bundles biedt je de mogelijkheid om losse producten te bundelen, zowel digitaal als fysiek, en samen te verkopen (met bijvoorbeeld een korting of andere bonus). Denk hierbij bijvoorbeeld aan kit dat je samen verkoopt met een kitspuit, of inktcartridges samen met papier.

Wat is de toegevoegde waarde voor je shop? Het aanbieden van bundels is aantrekkelijk omdat men meteen ziet wat er bespaart kan worden wanneer artikelen samen gekocht worden. En uiteraard voor jou als webshop eigenaar een groot voordeel dat er op deze manier meer producten verkocht worden en de omzet te verhogen!

 

 

12. Bied personalisatie, aangepaste kleuren en andere opties aan met Product Add-ons

Wil je gravure, aangepaste kleuren of personalisatie aanbieden voor je producten? Product-Add Ons is de uitbreiding die er nodig is om dit mogelijk te maken.

Met Product Add-Ons kunnen klanten de speciale eigenschappen kiezen die ze willen, vanaf de productpagina die ze momenteel bekijken. Zij kunnen de extra kosten (indien van toepassing) zien voordat ze een keuze maken en exact specificeren hoe ze hun producten wensen aan te passen.

Wat is de toegevoegde waarde voor je shop? Wie houdt er niet van persoonlijke items? Voor jezelf of als cadeau voor een ander. Het personaliseren van producten kan met deze extensie op de productpagina zodat de kans groter is dat men door het gebruik van deze optie het product eerder zal aanschaffen.

 

 

13. Toon klantervaringen

Mond tot mond reclame is nog altijd een van de beste vormen van reclame die er zijn. Het tonen van klant ervaringen in je webshop is daar zeker een van. Want als nieuwe bezoekers positieve ervaringen zien van eerdere klanten, heb je meteen een streepje voor.

Het tonen van klant ervaringen kan je gemakkelijk doen door gebruik te maken van een webshop keurmerk. Door hier gebruik van te maken kan je gemakkelijk klanten uitnodigen voor een reactie over hun ervaring in jouw webshop en kan je die reactie ook gemakkelijk tonen.

 

 

Dat waren ze, de 13 WooCommerce extensies waarvan wij denken dat ze de conversie van je webshop zullen verhogen

Bovenstaande laat zien welke mogelijkheden er allemaal zijn voor een WooCommerce webshop, en dit is uiteraard slechts een greep uit nog veel meer waardevolle WooCommerce plugins. Ze kunnen gebruikt worden voor grote en kleine webshops en zijn allemaal te gebruiken voor Nederlandse webshops.

Kijk of er extensies bij zitten waarvan jij denkt dat ze van waarde kunnen zijn om het bezoekersaantal van jouw WooCommerce webshop te vergroten, proberen kan altijd en slechter wordt je shop er nooit van!

Nog even ter info: wij verdienen niet aan dit artikel. Wij krijgen geen commissie als je op de bovenstaande links klikt. We vinden dit zelf gewoon waardevolle plugins en die delen we graag met je.

Deze artikelen vind je misschien ook interessant

Laat een bericht achter

webshop keurmerk voordelen en nadelenEen variabel product toevoegen in WooCommerce