Je website staat online. En nu?

 In Webshops, Websites

Het is een grote mijlpaal in je ondernemend avontuur: de lancering van je website. Na veel plannen, ideeën, uren, zweet en mogelijk ook tranen, is hij daar eindelijk.

De plek waar bekenden en onbekende kennis maken met jou en je onderneming.
De plek die uitdraagt waar jij voor staat.
De plek die niet alleen als online visitekaartje fungeert, maar ook je trouwe en onvermoeibare sales medewerker is.

Echter, dat gaat niet vanzelf. Er is wat marketing nodig om jouw website onder de aandacht te brengen en om bezoekers naar je website te halen.

Een website is niet als een winkel in een drukke winkelstraat. Niet makkelijk open zetten van de deuren, zodat mensen vanzelf binnen lopen. Een website is in eerste instantie onzichtbaar. Mensen weten niet direct van het bestaan ervan. Daar is werk voor nodig.

In dit artikel vertellen we je een aantal tips & tricks die je kan toepassen om bezoekers naar je website te krijgen. 

1. Ga teasen

Het begint eigenlijk al voordat je website online staat: ga teasen. Ga al voordat de website online staat vertellen dat je nieuwe website eraan komt. Vertel het tegen iedereen die je ziet, vertel het op je socials, vermeld met in je nieuwsbrieven, als je die al hebt. Spread the word! Hoe meer mensen weten dat je website eraan komt, hoe meer mensen je website zullen bezoeken wanneer deze online staat. Gebruik eventueel een countdown op je maintenance pagina die echt aftelt naar het moment van lanceren. Het werkt vaak het beste om dit pas tijdens de laatste paar dagen van de website development te doen, omdat je dan zeker weet dat de website op tijd online zal gaan (vroeg in het ontwikkelproces is het niet altijd exact te zeggen nog). 

2. Vermeld de lancering op social media

Social media is een super handig platform om veel mensen tegelijkertijd te bereiken. Dus meld het op je socials (zowel zakelijk  als privé, indien mogelijk) wanneer je website online staat. En laat het niet bij één keer, benoem het meerdere keren, liefst op verschillende manieren (om het niet saai te laten worden). 

Maar vertel het ook aan iedereen die het horen wil (of niet). Hoe meer mensen het weten, hoe beter.

Als je het durft kan je ook video’s maken. Van jezelf of van je producten. Plaats ook deze op social media kanalen, zoals Instagram, Facebook, YouTube en LinkedIn.

3. Verstuur een nieuwsbrief

Heb je al een mailinglist opgebouwd met emailadressen? Verstuur dan een nieuwsbrief. Maak je lezers in je nieuwsbrief nieuwsgierig naar je website en plaats er direct een link in, zodat de lezers vanaf de nieuwsbrief meteen kunnen doorklikken naar je website.

4. Organiseer een (weggeef) aktie

Door een aktie te verbinden aan je website bezoek, zal je meer bezoekers naar je website krijgen. Geef bijvoorbeeld een gratis weggever weg of organiseer een kortingsaktie. Vermeld dit op diverse plekken, zodat mensen naar je website gaan. 

5. Adverteer in Google

The easiest way: adverteer in Google. Ook wel SEA (Search Engine Advertising) genoemd. Door op de juiste zoektermen binnen de Google advertenties vindbaar te zijn, zal je snel bezoekers naar je website kunnen trekken. Dit principe kan je ook op social media toepassen. 

Google advertentie SEA

6. Wordt organisch vindbaar in Google

De beste manier en waar je lange termijn ook echt baat bij hebt: wordt goed vindbaar in Google zonder advertenties. Zorg dat je door toepassing van de beste SEO technieken en echt goede content, op de juiste zoektermen vindbaar bent in Google. Dit kan heel snel en zal voor de lange termijn niet alleen bezoekers, maar ook opdrachten opleveren.

Google zoekresultaat organisch

 

7. Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een handige tool waarmee je feitelijk bij Google aangeeft dat jouw bedrijf bestaat. Het zorgt ervoor dat er een extra vermelding aan de rechterkant in Google komt met daarin beknopte informatie over jouw bedrijf, inclusief een link naar je website. Via deze tool kunnen klanten referenties achter laten en mensen in Google kunnen je gemakkelijk bereiken. 

Vermelding Google Mijn Bedrijf

Meld je meteen aan voor een gratis Google Mijn Bedrijf profiel.

8. Ga flyeren

Het klinkt misschien hopeloos ouderwets, maar flyeren kan echt helpen. Lever je je producten of diensten (ook) lokaal? Wacht dan niet tot mensen je online vinden en neem het heft in eigen hand. Een flyer is vaak zo gemaakt en de kosten voor het laten drukken van flyers zijn ook vaak prima te doen (zeker als je de kosten vergelijkt met het bereik van de flyers). Dus ontwerp, ontwikkel en ga lopen in je buurt. 

9. Netwerken

Ik persoonlijk vind het iedere keer weer spannend, maar het is wel waardevol: sluit je aan bij een ondernemersnetwerk. Een plek waar ondernemers samen komen en vaak ook nog eens gebruik maken van elkaars diensten en/of producten. Een plek van gelijkgestemden en waar je ook nog eens kan leren. Vertel daar wat jij doet of levert, neem je visitekaartjes mee en deel rijkelijk uit. Echt wel dat je website bezocht zal gaan worden. 

Er zijn voldoende landelijke ondernemersnetwerken, maar er zijn vaak ook lokale initiatieven. 

10. Update je Linked-In profiel

In je linked-in profiel kan je ook een website adres opgeven. Daar stel je natuurlijk de URL van jouw kakelverse website in. Iedereen die jouw profiel bezoekt, kan zo direct doorklikken naar je website. Dit geldt overigens ook voor Facebook, Instagram en YouTube. Overal waar je je website URL kan invullen, doe je dat natuurlijk. 

LinkedIn URL Website

11. Zorg ervoor dat mensen naar je website toe moeten

Heb je een product dat uitleg nodig heeft? Zet het op je website en verwijs daar naar.
Is er een proces dat je moet uitleggen aan mensen? Stuur ze naar je website en laat het ze daar lezen.
Heb je een kortingsaktie? Zorg ervoor dat de code op de website te vinden is.
Wil men zich inschrijven voor de nieuwsbrief? Verwijs naar de website.

Hoe meer je website gebruikt wordt, hoe meer reuring er komt. Verwijs mensen dus actief naar je website. Laat ze daar zoveel mogelijk akties voltooien en informatie vinden. 

Deze artikelen vind je misschien ook interessant

Laat een bericht achter

Nieuwe BTW regels voor leveringen aan de EU voor webshopsWat zet je op je website?